Positiv personlig utvikling (læring for livet)
Vi har et tre-trinns utvikling i opplegget:
- Bli mer klar over tankens kraft. Det meste vi opplever er svært farget av måten vi tenker på. Oppholdet starter med dette samtidig som elevene lærer mer om konsentrasjon og konsentrasjonsøvelser
- I løpet av oppholdet: Prøve ut alt dette mange ganger i praksis og erfare at det faktisk går an å overvinne negative tanker som kan komme under utfordringer.
- Siste dagen lærer deltagerne hvordan bruke denne erfaringen til å forbedre sin livskvalitet gjennom å systematisk tenke positivt, få bedre konsentrasjon og eventuelt omprogrammering av negativt tankemønster.
Dette blir presentert første dagen og går som en rød tråd gjennom hele leirskoleoppholdet. Opplegget gjør også at vi kan gjennomføre spenningsaktiviteter som klatring, kajakk og grotting på en forsvarlig måte.
Vi er opptatt av at alle skal prøve å utfordre sine personlige grenser for hva de tør eller tror de klarer under trygge forhold. Når de får positive utfordringer i forhold til sitt nivå, vil det stimulere selvtilliten. Vi har fått veldig mange tilbakemeldinger på at dette fungerer, og at det skjer positive endringer etter et opphold hos oss. Opplegget vil også gi bedre klassemiljø. Det sies at elevene kommer hit som barn og reiser som ungdommer.
Vi får også mange tilbakemeldinger fra voksne som har vært på Drageid som barn, og som fortsatt bruker / bygger videre på det de har lært om personlig utvikling og livskvalitet hos oss. Det har også vært tilfeller av at næringslivet i enkelte kommuner har sponset opphold på Drageid da de mener at oppholdet vil gi grobunn for motivert og ansvarsbevisst arbeidskraft i framtiden.
Vi deler elevene opp i 6 grupper, hvor gutter og jenter, skoler og eventuelt klasser er mest mulig likt fordelt i hver gruppe. I hver gruppe settes det opp en moden og mest mulig ansvarsbevisst elev som gruppeleder/teamleder. Vi ser på hvordan elevene fungerer i forhold til gruppa / andre elever, vi streber etter at alle skal dra gruppestemningen / moralen opp. Det gjelder både i forbindelse med aktiviteter/arbeid i gruppe og på fritiden. Alt de gjennomfører og opplever her skal da gjøre at elevene fungerer enda bedre i skolemiljøet når de kommer tilbake til sine egne skoler.
Derfor kaller vi dette læring for livet.
Drageids idelogi blir også brukt i forbindelse med foredrag/kurs til kommuner/foreninger/bedrifter hvor den er tilpasset til voksne. Vi har gjennom mange års erfaringer og med internasjonalt samarbeid utviklet et opplegg hvor sterke naturopplevelser og personlig utvikling gir muligheter for økt livskvalitet. Leirskolen har blitt kjent for sitt opplegg og har blant annet fått to priser. Utviklingsprisen for Fosen i 2009 og Trøndersk natur og miljøpris i 2011.
Opplegget stimulerer til positiv tenking, økt konsentrasjon, ansvar og til å flytte egne grenser for økt selvtillit.
Del 1. Maritim, fiskeripreget del
Her blir det lagt vekt på å lære elevene sjøvett, teoretisk og praktisk.. Elevene bør sette seg inn i sjøvett/sjøveisreglene, før de kommer til Drageid. Elevene vil også lære å behandle fiskeredskap. De vil komme i kontakt med forskjellige redskaper alt etter årstiden.
Behandling og rensing av fisk vil være en del av opplegget. Leirskolen har robåter som elevene kan få låne til fritidsbruk. Elevene bør ta med seg fiskestenger eller pilkeutstyr hvis de har hjemme. De kan få låne fiskeutstyr, men utstyret elevene kan låne på fritida er noe begrenset. Fiskeutstyr til bruk i undervisningen vil leirskolen sørge for.
Del 2. Samfunnsfaglig del (Dette temaet utgår ved 4 dagers opphold).
Gjennom et dagsbesøk i fiskeværet SÆTERVIK ytterst mot storhavet skal elevene:
- Lære noe om hvordan menneskene utnytter og har utnyttet primærproduksjonen i dette lokalmiljøet.
- Lære noe om hvordan et slikt samfunn fungerer i hverdagen.
Når vi, fra en egnet plass, ser ut over havet fra Sætervik, er det en god anledning til å snakke om havet, bølgene, spesielle hendelser, både om hyggelige og om dramatiske. Det er vel ingen tvil om at folk på fiskevær som Sætervik har opplevd havet på så mange måter.
Del 3. Naturfaglig del
Fjæra og havet er det sentrale i denne delen av undervisninga på Drageid. Kystlandskapets geologi, biologi, værforhold m.m. vil bli presentert mer generelt. Gjennom denne delen ønsker vi:
- Å gi elevene innføring i livet i havet og i fjæra.
- Å skape interesse for å studere naturens fenomener.
- Å skape forståelse for naturens egenverdi. Her kommer også miljøvern inn.
Målet forsøker vi å nå ved å legge opp til en undervisningsform som først og fremst tar sikte på å vekke elevenes nysgjerrighet gjennom læring, egne observasjoner og opplevelser i vår fantastiske natur.
Landligge
Selv om Drageid ligger lunt inne i fjorden, har det hendt, men svært sjelden, at værforholdene og våre alltid strenge krav til sikkerhet, gjør at vi ikke drar ut på sjøen. Vi får «landligge». Da kan vi gjøre som fiskerne: Ordner redskap, bøte garn osv. Eller vi tar andre opplegg som ikke er avhengig av forholda på sjøen.
Del 4. Valgbare emner
Vi må her ta forbehold om at det til enkelte tider kan være vanskelig å gjennomføre enkelte spesielle aktiviteter. Det er leirskolelederen som i samråd med klasselærerne som bestemmer hvilke utvalg av valgfrie emner elevene kan velge den aktuelle uka. Vi kan bare gjennomføre et utvalg av de valgbare emnene.
Klatre / grottetur
Dette er den mest populære spenningsaktiviteten. Her får elevene utvikle sine klatreferdigheter og konsentrasjonsevne. Turen virker godt utviklende på kroppsbeherskelsen. De får også prøve seg inne i trange, til dels mørke grotter. Turen avsluttes med rappellering, nedfiring i en loddrett vegg på ca 20 m. Turen er noe krevende, men fremfor alt moro.
Klatrevegger
Vi har flere flotte klatrevegger på plassen. Også andre opplegg med klatring kan noen ganger være aktuelt, blant annet en grunnleggende innføring i fjellklatring.
Kajakk og/eller kano
Vi har en fin sandstrand som er svært velegnet når nybegynnere skal lære seg kajakk. Ut med robåter. Det kan være mulig å bruke robåtene også som valgfri aktivitet.
Omvisningstur rundt Drageid
I løpet av en liten spasertur kan vi se: Gravhauger fra vikingtida, en heller som samene bodde i før i tida, tufta der trollsmed Tørkelsen hadde sin smie (han gravde for øvrig ned en bøtte med sølvpenger som ikke er blitt funnet), gamle brentgraver, Bromsvikhallen, en hule hvor det har bodd folk i steinalderen, en rullesteinsfjære med nydelige steiner. På denne turen vil vi få høre gamle historier og sagn fra stedet.
Trivelig tur
En populær tur hvor vi ser på hvor mye bra mat det faktisk er i naturen rundt Drageid. Turen avsluttes gjerne med at vi tenner bål og steker pinnebrød.
Andre aktiviteter som kan gjennomføres ved spesiell avtaler
Fjelltur. Vi går gjennom biotoper fra kyst til fjell.
Ferskvannsfiske. Primitiv dag. Tilbereding av tangsuppe, fisk, blåskjell og annet på primitivt vis. Ferskvannsøkologi.
Grunnleggende fjellklatring. Dette kan etter spesiell avtale med lærerne legges opp på ulike måter.
Innblikk i steinaldermenneskets levemåte. Vi har blant annet en steinalderhule i nærheten av skolen.
Det kan være aktuelt å ha krabbekoking som valgfritt emne.
Overlevingslære. Her tar vi opp noe av det som blir brukt under overlevingskurs. Man kan velge førstehjelp, orientering og hvordan finne mat i naturen.
Forming med naturmateriale, kanskje særlig med materiale fra fjæra.