Drageid leirskole
7748 Sætervik
Tlf: +47 72 57 75 18

Vi har tatt en prat med noen av lærerne som har vært på Drageid mange ganger.
Det er nemlig slik at noen  kommer tilbake år etter år med nye klasser. Det ser de positivt på!
Så her har vi laget et lite intervju med to av dem:

 

Trivelig prat med Tina W. Wanvik på Ila skole i Trondheim:

 

Når var første gangen og hvor mange ganger har du vært her?

Første gangen jeg var her på Drageid var i 1993. Jeg har vært her elleve ganger nå.

Merker dere forskjell på klassene etter oppholdet?

Ja! De har en større vilje til å samarbeide, og de hjelper hverandre til å mestre ting. Fellestanken har økt og evnen til å tenke positivt.

Bruker dere opplegga, for eksempel det med å tenke positivt, eventuelt omprogramering av negative tankemønster,  og konsentrasjonen etter oppholdet?

Ja. Vi bruker “tenke positivt” og så arbeider vi noe med omprogrammeringen av negative mønster.

Fungerer det? Noen gode eksempler:

Ja, det fungerer fint. Ved arbeid i grupper tenker vi på å få alle med, vise hensyn, la elevene få vise sine sterke sider og bidra i gruppa med det.

Kan du fortelle om da elevene på Ila bestemte seg for at Ingolv trengte å begynne med barbermaskin?

Etter ei fin uke på Drageid, hadde elevene blitt veldig glad i leirskolen og Ingolv. Men det de hadde lagt ekstra godt merke til, var at Ingolv ofte hadde barbert seg med høvel. Det kunne man se, da han ofte kom med plaster i fjeset. De syntes at det var litt synd at han ikke hadde barbermaskin. De tenkte at han som bodde helt ute ved havet, som jobba hele tida, hadde nye folk på besøk hele tida, han fortjente å kunne barbere seg raskt og enkelt uten skader. Så dermed satte elevene i gang pengeinnsamling til barbermaskin til Ingolv. De var ivrige og gleden var stor den dagen de kunne overlevere den til Ingolv. Dette var et klart bilde på samarbeid, positiv tenking og det å vise omsorg for andre. Ingolv ble meget glad, men elevene ble minst like glade :)

Ingolv:

Før internett med nettside kom skikkelig i gang, besøkte jeg skolene som skulle til oss for å informere og vise bilder fra Drageid. Jeg fikk beskjed om at jeg absolutt måtte besøke klassen som var til oss sist og fikk da overlevert en flott barbermaskin. Jeg syntes gaven var for flott og mente at de trengte jo pengene selv, men nei, barbermaskinen skulle jeg ha! Kan forresten si at jeg etter den tid gikk over til barbermaskin og har stort sett brukt det siden!

 

Trivelig prat med Hans Bjørstad på Ila skole:

Når var første gangen og hvor mange ganger har dere vært her?

1995-96 (tror jeg). Har vært på Drageid totalt 8 ganger. Hvert år siden 2010, da med elever som ikke snakker norsk (går i mottak).

Merker dere forskjell på klassene (nei, elevene) etter oppholdet?

For elever i mottak er det synlige forandringer. Elevene har lært seg nye aktiviteter, nye norske ord og uttrykk. Opplevelsene er utmerket start på det å lære seg norsk.

Bruker dere opplegget,  for eksempel “å tenke positivt”,  eventuelt omprogramering av negativ tankemønster,  og konsentrasjonen etter oppholdet?

“Tenke positivt”-teknikker er viktig for motivasjon og for å formidle opplevelser/eller gjennomføre oppgaver til nye elver: NB! Elever lærer elever! Stoppe negative tankemønsker noe mange elever i norsk grunnskole trenger å lære, det samme gjelder konsentrasjon.

Fungerer det?

Ja, dette fungerer. Når en skal lære typsik norske ferdigheter som det å gå på ski eller skøyter. Det samme kan sies om det å lære et nytt språk, en ny kultur og det å bo i et nytt land!

Noen gode eksempler:

Skigåing for første gang, svømmekurs. Motivasjonen for deltakelse i prosjekt som “fargespill” og “nattergalen”.

 


Del denne siden:
Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p Google+

pushlimitDrageid leirskole
7748 Sætervik
Tlf: +47 55365643

80x60 facebookFølg oss på
Facebook

instagramFølg oss på
Instagram

 

Webløsning ©2017 av Web Norge
[X] Lukk